top of page
Search
  • Writer's pictureVrijlansier

Duikbeurs

De volgende ochtend word ik gebeld door de duikclub waar ik zo af en toe een les voor verzorg. Ze zijn alleen nog op vrijdag en in het weekend open, want met het vertrek van de oorspronkelijke eigenaar was ook de bijzondere sfeer binnen de club verdwenen met in zijn kielzog de instructeurs en nieuwe klanten. 'Wil je komende zondag helpen om onze club te promoten op de duikbeurs in Utrecht?'. Ik kijk bedenkelijk in de spiegel met m'n rechteroor aan de telefoon. 'De duikclub promoten?'. Ik heb momenteel de energie van een lege duikfles en zie het echt niet zitten om op m'n enige echt vrije dag in de week he-le-maal naar Utrecht te reizen met de trein om daar een beetje enthousiast te lopen doen over een duikclub waar ik nauwelijks nog kom. 'Ja, is goed.', zeg ik. Op mijn linkerschouder staat inmiddels m'n coach hard in m'n oor te roepen: 'Ja, zeggen! Ik zeg: ja zeggen!'. Moedeloos hang ik op en denk: 'Waarom zei ik ja?!'. Ik zit al vroeg in de trein naar Utrecht, want de avond ervoor had ik geen zin in een feestje van vrienden en lag ik al om negen uur op bed.


Groepsfoto duikclub

Straks moet ik nog een stuk met een zeldzame streekbus en aangezien ik de overstap kan missen, ben ik ruim op tijd. Bij de bushalte raak ik in gesprek met een jonge meid die ook op weg is naar de duikbeurs. Ze vertelt met grote voldoening dat ze educatieve lesprogramma's ontwikkelt over koraalriffen voor basisscholen en lessen verzorgt. Als docent aan een pabo kan ik hier mooi op inhaken en als ik vertel dat ik ook lesgeef als duikinstructeur, prikkel ik haar enthousiasme om weer eens te gaan duiken. Eenmaal binnen zoeken we ieder onze eigen stand op. 'Ik sta achterin bij de andere goede doelen.', zegt ze, 'Leuk als je straks even komt kijken!'. Ik ben uiteindelijk zo vroeg, dat ik nog makkelijk een rondje kan doen over de beurs en besluit meteen die kant op te lopen. Ze is druk in gesprek en ik stap naar de kraam links van haar: 'REEFolution' lees ik op de banner die erachter hangt. Nog voordat ik de flyer heb opgepakt om te zien wat dit voor project is, spreekt een bevlogen medewerker mij aan: 'Wil je weten wat we doen?'. Nou, vooruit, ik heb anders toch niks te doen, dus antwoord ik: 'Ja.'

11 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page