top of page
Search
  • Writer's pictureVrijlansier

Financiën

Tussen het lesgeven en nakijken door, ben ik druk met het ontwerpen van infographics voor 'Healthy Seas' en probeer ik elke dag een regel van mijn to-do-list groen te kleuren. De lijst is inmiddels opgedeeld in verschillende categorieën, zodat ik overzicht houd op wat bij elkaar hoort en waar de urgentie zit. Als eerste de financiën, met als belangrijkste bron van kennis en ervaring mijn accountant. Op een vrijdagmiddag spreek ik met hem af om de persoonlijke ommezwaai die ik voor ogen heb te overleggen. Ik haal nog snel een six-pack bier bij de supermarkt en fiets met m'n rugtas bol van de administratie en gekoelde blikjes naar zijn administratiekantoor. Het sissende geluid van de aluminium lipjes brengt een verkoelende toon in de droge ruimte waar computers zich verhit breken over onnavolgbare sommen, formules en belastingregels. Als eerste rekenen we uit wat mijn vaste lasten zijn per maand; mijn bijdrage aan de Vereniging van Eigenaren, de bank-spaarhypotheek, de hypotheekrente, de WOZ Gemeente Haarlem, de waterschapsbelasting, de zorgverzekering, mijn telefoon- en internetabonnement en de jaarlijkse kosten voor de spaarrekening. Mijn brein is inmiddels afgedwaald en enthousiast laat ik mijn accountant een afbeelding zien van een infographic waar ik trots op ben.


Infographic Healthy Seas

Hij knikt en vraagt me of ik al heb uitgezocht hoe het zit met mijn pensioenpremie. 'Ja, geen probleem, ik wil een pensioengat, komt goed!' Ik zie 'm bedenkelijk kijken, maar vertrouwt erop dat ik goed ben geïnformeerd. 'Oké, dan alleen nog je kosten aan lidmaatschappen, je duikverzekering, donaties aan SeaShepherd en webhosting voor je sites en dan ben je er met 1000 euro wel.' besluit hij met voldane blik. Tot zover mijn financiën, eerste regel, vaste lasten, groen.

5 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page