top of page
Search
  • Writer's pictureVrijlansier

Life-coaching

M'n leidinggevende pakt het advies van de bedrijfsarts direct op. Ze vindt m'n situatie vrij zorgelijk en wil dat ik me zo snel mogelijk beter ga voelen. Ze verbindt me aan een externe coach en binnen twee weken heb ik een intake-gesprek met haar in Haarlem. Ik wacht in een krap halletje met twee stoeltjes en wat wetenschappelijke tijdschriften. De vloer is nat door de smeltende sneeuw die van de fiets voor mij afglijdt. Het is bijna Kerstvakantie, maar kijk er tegenop. Ik wil m'n laatste glas-in-loodraam maken met een zeilschip als voorstelling, een zeilschip dat vertrekt. Het voelt meer als een moet-je. Het raam vormt het sluitstuk van de verbouwing van mijn eerste koophuis. Een pareltje in het centrum van Haarlem.


De woonkeuken

Althans, zo beleefde ik het toen ik het vijf jaar geleden kocht. 'k Wist nog niet dat er zoveel bij zou komen kijken, want alles, maar dan ook alles, is verbouwd of opgeknapt. Dat deed ik in het begin voor een groot deel zelf met hulp van m'n vader en later met de inzet van bouwvakkers. Dan red je het nog redelijk naast je baan in de weekenden en vakanties, maar op een gegeven moment houdt het op. Als je twee jaar lang geen tijd, rust of geld meer hebt, dan raak je totaal uitgeput. En daar zit ik dan, weer een jaar verder in m'n leven, in het halletje tegenover een damesfiets te wachten op verlossing. Een schuchtere vrouw van ongeveer mijn leeftijd doet open en geeft me een hand. Haar schouders staan een beetje naar voren en door haar gebogen houding komt ze wat onzeker op me over. 'k Betwijfel of ze me aan kan, maar uit het intake-gesprek dat volgt, wordt al snel duidelijk dat m'n vooroordeel onterecht is. In krap een uur doe ik mijn verhaal, terwijl zij wat notities maakt en gevatte vragen stelt. 'Ben je het contact met jezelf niet een beetje kwijtgeraakt?' Ik kijk haar vertwijfeld aan. 'Contact met mezelf..? Wat bedoel je, ik ga echt geen yoga doen!' Ze lacht. 'Nee, jij hebt niks aan een standaard loopbaancoaching. Volgens mij weet je prima waar je goed in bent en wat je wilt, alleen voel je het niet meer. Daarom raad ik je een Life-coachingstraject aan. Alleen dat valt buiten het aanbod van je werkgever en wordt dus niet volledig vergoed.' Ik heb geen idee, maar het klinkt beter dan op zoek gaan naar een andere baan, dus ik ga m'n best doen m'n leidinggevende te overtuigen dat deze vrouw me begrijpt en kan helpen.

8 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page